Țopăiala legislativă care era cât pe ce să-i dea peste cap pe fermierii români, în plină #coronacriza și secetă pedologică și hidrologică, reglementată de acum defunctul Ordin 182/2020 privind normele de prevenirea şi stingerea incendiilor specifice activităţilor sectoarelor din domeniul agricol, a fost abrogată.
Conform anunțului făcut joi, 27 august 2020, OMADR 182 urmează să fie abrogat, „în cel mai scurt timp urmând a se publica decizia în Monitorul Oficial, a anunţat, joi, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR)”.
„Așa cum a anunțat ministrul Adrian Oros în cadrul conferinței de presă din 4 august 2020, acest Ordin urma să fie revizuit împreună cu asociațiile de fermieri. Astfel, Ministerul a primit mai multe propuneri din partea asociațiilor de profil, constatându-se necesitatea modificării Ordinului într-un procent mai mare de 50%”.
„Potrivit Legii 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, modificarea unui ordin care depășește 50% implică abrogarea respectivului document.
„În acest sens, având în vedere condițiile agro-meteorologice deosebit de grele întâmpinate în acest an din cauza secetei pedologice, pentru a nu împovăra fermierii, MADR va elabora un nou act normativ îmbunătățit în urma discuțiilor din cadrul grupurilor de lucru organizate împreună cu reprezentanții IGSU”, se menționa în comunicatul de presă al instituției guvernamentale citate.
La data de 4 august, ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), Adrian Oros, declara că OMADR 182 a fost retras deoarece în acesta s-au strecurat unele greşeli.
„Vreau să aduc şi o clarificare. Am văzut o anumită efervescenţă şi pe bună dreptate în acest weekend legat de un ordin, care stă de vreo opt ani în minister, ordin care trebuia făcut şi avizat punctual cu cei de la Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, pentru că practic se referea la aprobarea unor norme de prevenire şi stingere a incendiilor specifice activităţilor sectoarelor din domeniul agricol.
Sigur că, după șapte ani de stat în minister şi trimis de la minister la IGSU şi de la IGSU înapoi, colegii mei eu decis să dea drumul la acest ordin şi s-au strecurat şi unele greşeli sau unele lucruri care pot fi interpretate. De aceea, ordinul este în revizuire. L-am trimis într-o altă formă celor de la IGSU. Am chemat şi câteva dintre asociaţiile de fermieri pentru fiecare tip de activitate care doresc să lucreze la elaborarea acestui ordin”, a spus Adrian Oros, în cadrul unei conferinţe.
La acea dată, șeful de la palatul din Bulevardul Carol I preciza că ordinul nu este ilegal, fiind întocmit în baza unei legi care obligă MADR încă din 2007 să emită acest ordin şi normele generale. Pe de altă parte, ministrul a menţionat că prin acest act normativ nu se doreşte împovărarea fermierilor români.
Dotările minime pe care vor trebui să le aibă conform celor sugerate şi monitorizate de către IGSU în cazul unui dezastru sau în cazul unui incendiu le vor permite ca până la sosirea echipajelor să aibă posibilitatea să intervină.
„Nu se pune problema sub nicio formă ca IGSU sau pompierii să nu intervină în incendiile agricole, dar sigur proprietatea trebuie să aibă o dotare minimă.
Am observat şi eu câteva lucruri care nu sunt potrivite. Unele au fost scoase din context şi au făcut deliciu în acest weekend, dar am vrut să clarificăm. Deci ordinul va fi revizuit. Ne asumăm greşelile care au fost speculate”, a mai spus atunci Adrian Oros.
Deja „defunctul” act normativ din 30 iunie 2020 prevedea, printre altele, la art. 91, că „pentru alarmarea neîntârziată în caz de incendiu se vor acorda posturi de observare pe lanuri cu dispozitive de semnalizare acustică (clopot, toacă, tompetă, sirenă).
Mai mult, la unele puncte de observare din lanuri trebuiau să se asigură puncte de legătură care se vor folosi în caz de nevoie printre care: mijloace auto-moto, biciclete sau chiar…cai de călărie!
Fermierii erau obligați să facă și alte investiții în dotarea cu mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor, a mașinilor agricole și de transport care participă la recoltarea cerealelor.
De altfel, ca exemplu, în cazul parcelelor cu suprafața de peste 50 ha comasate, erau obligatorii câte 1-2 pluguri sau discuri și mijloc de tractare a acestora, una remorcă echipată cu următoarele mijloace de intervenție: 5 stingătoare cu spumă, cu performanța de stingere cel puțin conformă cu focarele 8A și 113B, 5 stingătoare cu pulbere cu performanța de stingere cel puțin conformă cu focarele 21A și 113B (tip SM6), utilaje, unele și alte mijloace tehnice de primă intervenție (5 coase, 10-15 mături de nuiele cu coadă de minimum 3 metri, 10 găleți cu apă și un rezervor de apă de minimum 500 litri, 1 cisternă remorcabilă cu pompă).
În cazul parcelelor cu suprafața de 10 – 50 ha comasate, erau obligatorii un plug sau o grapă cu discuri și mijloc de tractare a acestora o semiremorcă echipată cu următoarele mijloace de intervenție: 2 stingătoare cu spumă, cu performanța de stingere cel puțin conformă cu focarele 8A și 113B, 2 stingătoare cu pulbere, cu performanța de stingere cel puțin conformă cu focarele 21A și 113B (tip P6), utilaje, unele și alte mijloace tehnice de primă intervenție (2-3 coase, 2 lopeți, 2 furci, 5 mături de nuiele cu coadă de minimum 3 metri, 4-5 găleți cu apă și un rezervor de apă de minimum 200 litri).
Nu erau „uitați” de OMADR 182 nici crescătorii de animale și de păsări. Și aceștia, laolaltă cu producătorii agricoli din sectorul vegetal, cei care dețineau spații de producție sau de stocare, erau obligații să facă investiții majore.